Musni Umar Socmed

Search

Di acara ceramah perdana di DUN Sook pagi tadi (20/9/2020) - twitter anwaribrahim

Opini

Perubahan Politik di Negeri Jiran; Anwar Ibrahim Perdana Menteri Malaysia ke-9?

Datuk Zahid Hamidi, Presiden UMNO dan Barisan Nasional (BN) mengatakan, Umno dan BN tidak dapat menghalang mana-mana anggota parlimennya yang mengambil keputusan untuk menyokong Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk membentuk kerajaan baru.

Datuk Zahid Hamidi, Presiden UMNO dan Barisan Nasional (BN) mengatakan, Umno dan BN tidak dapat menghalang mana-mana anggota parlimennya yang mengambil keputusan untuk menyokong Presiden PKR Anwar Ibrahim untuk membentuk kerajaan baru. (Malaysia kini, 23/9/2020)

“Sebagaimana diketahui umum, Umno dan BN bukan merupakan parti komponen Perikatan Nasional (PN). Sokongan kepada kerajaan PN merupakan sokongan dari ahli-ahli parlimen sahaja.

“Umno dan BN tidak dapat menghalang ahli-ahli parlimen yang mengambil keputusan untuk menyokong YB Datuk Seri Anwar Ibrahim yang berhasrat untuk mengadap KDYMM Yang di-Pertuan Agong bagi menyatakan hasrat beliau sebagaimana dimaklumi.

Selain itu, Datuk Zahid Hamidi mengemukakan “Saya dimaklumkan ramai ahli-ahli parlimen Umno dan BN yang telah menyatakan sokongan. Saya menghormati pendirian ahli-ahli parlimen berkenaan,” katanya dalam kenyataan hari ini (Malaysia Kini, Rabu, 23/9/2020).

Kerajaan Perikatan Nasional Jatuh

Dalam sistem parlementer, yang menentukan kekuasaan seorang Perdana Menteri adalah para Anggota Parlemen (Ahli Parlimen).

Selama puluhan tahun, kerajaan (pemerintahan) di Malaysia tidak ada ganjang-ganjing pergantian Perdana Menteri ditengah jalan karena Partai UMNO beserta partai-partai yang bergabung di Barisan Nasional (BN) selalu memenangkan Pemilu (Pilihan Raya Umum (PRU) secara mutlak.

Pemilu Pemilu (PRU) tahun 2018, partai-partai oposisi (pembangkang) yaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP (Democratic Action Party), Parti Amanah, Parti Bersatu dan Parti Warisan yang bergabung dalam Pakatan Harapan (PH) memenangi Pemilu (PRU) ke-8.

Akan tetapi hampir 2 tahun PH memerintah, Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri mundur karena sebagian anggota parlemen dari Parti Bersatu dan PKR bersama anggota parlemen dari UMNO dan PAS membentuk pemerintahan baru dibawa panji Perikatan Nasional (PN).

Akan tetapi pemerintahan (kerajaan) yang dibentuk sangat lemah, karena hanya disokong 113 anggota parlemen dari 222 anggota parlemen (Ahli Parlimen Malaysia).

Minimnya dukungan anggota Parlimen Malaysia terhadap pemerintahan (kerajaan) Perikatan nasional (PN) yang dipimpin Tan Sri Muhyiddin Yassin, merupakan persoalan pelik yang dihadapi.

Pertama, mudah dijatuhkan karena dukungan anggota parlimen Malaysia tidak cukup kuat, sebab hanya selisih tiga kursi dari partai oposisi (pembangkang).

Kedua, tidak ada stabilitas politik jika pemerintahan tidak didukung kuat oleh mayoritas parlemen.

Ketiga, sulit meloloskan suatu Undang-Undang di parlemen untuk mewujudkan program pemerintah.

Ahli Parlimen UMNO Dukung Anwar

Ramainya dukungan Anggota (Ahli) Parlimen Malaysia dari UMNO dan Barisan Nasional terhadap Anwar Ibrahim sebagai pemimpin Pakatan Harapan sekaligus pemimpin oposisi (pembangkang), memastikan insya Allah Anwar Ibrahim menjadi PM Malaysia ke-9 dan pasti menghadirkan pemerintahan (kerajaan) yang kuat dan solid.

Dalam situasi ekonomi yang suram akibat covid-19, pemerintahan (kerajaan) Malaysia yang disokong oleh mayoritas Anggota (Ahli) Parlimen amat diperlukan, supaya tercipta stabilitas politik dan pemerintah dapat menjalankan kerajaan dengan baik dan damai yang memihak kepada kepentingan rakyat Malaysia.

Akhirnya, saya sampaikan Tahniah kepada Anwar Ibrahim, Ahli Parlimen Malaysia dan seluruh rakyat Malaysia.

Saran dan komentar? silahkan reply di twitter status dibawah ini (click logo biru dan reply).

Kutipan

Butuh bahan berita/artikel/tulisan?

Diperbolehkan mengutip sebagian isi dari tulisan ini tapi jangan lupa sebut sumber: arahjaya.com atau dikutip dari Musni Umar.

Diharapkan tulisan-tulisan di website ini bisa menginspirasi pembaca untuk selalu mendukung kemajuan bangsa Indonesia.

Youtube Musni Umar

Baca Juga

Covid-19

Langkah keadaan darurat diberlakukan setelah demonstran pro-Trump menyerbu gedung Capitol Amerika Serikat dan melakukan kerusuhan (6 Januari 2020) untuk mencegah kongres mensahkan Joe Biden...

Covid-19

Koalisi baru bersama UMNO, PAS dan lain-lain membentuk Perikatan Nasional (PN) untuk memerintah Malaysia. Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong setelah berkonsultasi dengan seluruh anggota...

Opini

Raja Malaysia Sultan Abdullah Ahmad Shah setelah bermusyawarah dengan Raja-raja dari berbagai Negara Bahagian di Malaysia menegaskan dirinya tidak melihat perlunya keadaan darurat.

Opini

Datuk Anwar Ibrahim, Pemimpin Oposisi yang juga Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah menghadap Raja Malaysia.

Covid-19

Pemerintah Malaysia telah mengeluarkan keputusan yang melarang Warga Negara Indonesia (WNI), Warga Negara Pilipina dan warga negara India, masuk ke Malaysia.

Opini

Saat ini, parlemen Malaysia sedang bersidang yang akan berakhir 27 Agustus 2020. Salah satu agenda yang akan dibahas dalam sidang parlemen Malaysia ialah mosi...

Opini

Lebih dari US$4,5 miliar atau Rp63 triliun dicuri dari 1MDB.

Opini

Selama 25 hari yaitu mulai 13 sampai 27 Juli 2020, parlemen Malaysia bersidang.