Connect with us

PM Malaysia ketika berbincang mengenai usaha-usaha untuk memperkukuhkan hubungan kerjasama antara BERSATU, PAS dan UMNO (1/12/2020) - twitter MuhyiddinYassin

Covid-19

Pertarungan UMNO Melawan BERSATU Dalam Politik di Malaysia

Koalisi baru bersama UMNO, PAS dan lain-lain membentuk Perikatan Nasional (PN) untuk memerintah Malaysia. Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong setelah berkonsultasi dengan seluruh anggota parlemen Malaysia, akhirnya Raja Malaysia mengangkat Muhyiddin Yassin menjadi Perdana Menteri Malaysia.

United Malays National Organisation atau populer dengan sebutan UMNO merupakan Organisasi Nasional Melayu Bersatu. UMNO adalah partai politik terbesar dan tertua di Malaysia.

Setiap pemilihan umum (pilihan raya umum), UMNO selalu memenangi pemilu di Malaysia melalui Barisan Nasional (BN) yang merupakan perhimpunan partai-partai politik yang memerintah di Malaysia.

Akan tetapi pada Pemilu (PRU) Malaysia yang ke-14, secara dramatis, Pakatan Harapan (PH) yang merupakan kumpulan partai-partai oposisi (pembangkang) memenangi Pemilu di Malaysia.

Atas kemenangan Pakatan Harapan (PH), Mahathir Mohamad ditunjuk menjadi Perdana Menteri Malaysia dan Wan Azizah Wan Ismail (isteri Anwar Ibrahim) sebagai Wakil Perdana Menteri (Timbalan Perdana Menteri) Malaysia.

Koalisi oposisi (pembangkang) yang memenangi Pemilu (PRU) ke-14 dan memerintah Malaysia, tidak bertahan lama karena Parti Pribumi Bersatu Malaysia atau Partai Bersatu yang dipimpin Mahathir dan Muhyiddin Yassin dibantu sebagian anggota (ahli) parlemen dari Parti Keadilan Rakyat (PKR) yang dipimpin Anwar Ibrahim, membentuk koalisi baru bersama UMNO, PAS dan lain-lain, sehingga Mahathir Mohamad terpaksa mengundurkan diri sebagai Perdana Menteri Malaysia karena merasa sudah kehilangan dukungan parlemen.

Koalisi baru bersama UMNO, PAS dan lain-lain membentuk Perikatan Nasional (PN) untuk memerintah Malaysia. Raja Malaysia Yang di-Pertuan Agong setelah berkonsultasi dengan seluruh anggota parlemen Malaysia, akhirnya Raja Malaysia mengangkat Muhyiddin Yassin menjadi Perdana Menteri Malaysia.

UMNO Bakal Tergerus

MUhyiddin Yassin, Perdana Menteri Malaysia walaupun Partai Bersatu yang dipimpinnya kecil karena anggota parlemennya tidak banyak dibandingkan UMNO, tetapi sebagai Perdana Menteri memiliki pengaruh yang besar.

Setidaknya ada 5 alasan masa depan UMNO akan tergerus pada Pemilu (PRU) ke-15.

Pertama, Partai Bersatu dan UMNO segmen pemilihnya sama yaitu Melayu (Pribumi). Kedua partai itu akan bertarung habis-habisan. Partai Bersatu akan meraup kemenangan karena faktor Perdana Menteri Muhyiddin Yassin akan memberi pengaruh kepada pemilih.

Kedua, dalam penentuan calon anggota (ahli) parlemen di daerah pemilihan akan terjadi perebutan yang dahsyat karena UMNO tidak mau kalau calonnya disingkirkan dan diisi calon dari Partai Bersatu.

Ketiga, faktor Perdana Menteri secara psikologis akan mempengaruhi pemilih dalam memilih calon ahli parlemen dari Partai Bersatu.

Keempat, UMNO akan kalah telak dalam Pemilu (PRU) ke-15 jika tetap dalam PN.

Kelima, Partai Bersatu akan memenangi Pemilu (PRU) ke-15 jika partai tetap memerintah sampai PRU ke-15 dilaksanakan.

UMNO Mau Selamat

Jika UMNO mau selamat dalam Pemilu (PRU) ke-15, maka sebaiknya melakukan sebagai berikut.

Pertama, UMNO sebaiknya segera keluar dari PN. Ini tidak mudah karena banyak anggota parlemen dari UMNO yang mendapat kekuasaan sebagai Menteri. Mereka berpikir pragmatis kalau UMNO keluar dari PN mereka dapat apa?

Kedua, mudaratnya UMNO lebih besar kalau tetap di PN sampai Pemilu (PRU) ke-15 karena pemilih Melayu atau Pribumi akan lebih memilih calon dari Partai Bersatu yang sedang berkuasa.

Ketiga, UMNO sebaiknya membentuk koalisi baru untuk membangun pemerintahan baru yang pemilih partai koalisinya lebih terbuka bukan hanya Melayu dan Pribumi.

Semoga kirsuh politik di Malaysia, segera ditemukan jalan keluarnya guna mengakhiri drama politik ditengah Covid-19 yang semakin menggila.

Baca Juga

Malaysia

Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Anwar Ibrahim pada Kamis, 19 Januari 2023, di Putra Jaya, Malaysia menyampaikan pidato yang bertema Membangun Malaysia Madani.

Malaysia

Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri dan Menteri Kewangan (Keuangan), menghadapi cabaran (tantangan) yang berat dalam bidang ekonomi untuk mewujudkan keadilan dan pemerataan.

Malaysia

Kita berharap lawatan PM Anwar Ibrahim di Indonesia yang berlangsung 8-9 Januari 2023 memberi manfaat yang besar, semakin mempererat dan memperkukuh hubungan Indonesia Malaysia di...

Malaysia

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini, Ahad 8 Januari 2023 melakukan lawatan resmi dua hari di Indonesia.

Malaysia

Besarnya sokongan anggota Parlemen Malaysia kepada Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri, dan adanya Undang-Undang yang melarang Ahli Parlimen Malaysia untuk pindah blok seperti dari...

Malaysia

Anwar Ibrahim, Perdana Menteri Malaysia menegaskan prioritas saya sekarang adalah mengatasi biaya hidup. Isu dalam kampanye pemilu (PRU) ke-15 adalah meningkatnya biaya hidup (kos...

Malaysia

Dalam rangka memenuhi janjinya, Anwar Ibrahim tolak mobil dinas mewah Mercedez Benz S600, tidak ambil gaji sebagai Perdana Menteri, turunkan gaji menteri.

Malaysia

Anwar Ibrahim merupakan satu-satunya presiden partai dan pimpinan kumpulan partai-partai politik yang berhimpun di Pakatan Harapan) yang berkampanye di seluruh Malaysia.